۱۸ تیر ۱۳۹۰، ۱۹:۱۲

آهنگران اعلام کرد:

نیاز به اعتبار کافی برای جلوگیری از آفات جنگلهای کلاردشت

نیاز به اعتبار کافی برای جلوگیری از آفات جنگلهای کلاردشت

نوشهر - خبرگزاری مهر: مسئول گیاهپزشکی اداره کل منابع طبیعی مازندران - نوشهر گفت: به منظور جلوگیری از آفات جنگلی در کلاردشت و کجور نیازمند تامین اعتبار هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، یزدانفر آهنگران عصر شنبه در جمع خبرنگاران افزود: پروانه ابریشم باف ناجور با نام علمی Lymantria dispar آفتی است که به صورت دوره ای در جنگل های مناطق مختلف کشور طغیان کرده و خسارتهای زیادی به پوشش گیاهی وارد می آورد.

وی اظهار داشت: متاسفانه خرداد سال جاری این آفت در جنگل های کجور و به صورت محدود  کلاردشت طغیان کرد اما بدلیل بارندگی و کاهش دما در هفته گذشته در این مناطق 75 تا 80 در صد لاروهایی که به سنین بالا رسیده بودند از بین رفتند.

وی ادامه داد: کرم ابریشم باف ناجور از برگ، جوانه و میوه کلیه درختان و درختچه های جنگلی و حتی  گونه های سوزنی برگ تغذیه کرده و جنگل در این موقع از سال کاملاً بدون برگ شده و با ظاهری خزان وسوخته شده به نظر می رسد.

آهنگران ادامه داد: این آفت گرمادوست بوده و در مناطق نورگیر و گرم فعالیت تغذیه ای آن تشدید می شود، در مرحله اولیه بروز این آفت به دلیل فراوانی مواد غذایی، شرایط جوی مناسب و عدم فعالیت دشمنان طبیعی به سرعت و با اشتهای زیاد تغذیه می کند.

مسئول گیاه‌ پزشکی منابع طبیعی غرب مازندران افزود: خوشبختانه باتوجه به اینکه آفت در سال یک نسل دارد، عملیات کنترل آفت با استفاده از کنترل فرومونی جنسی آفت و بصورت مکانیکی یعنی جمع آوری تخم و شفیره در کانونهای آلوده می تواند در کاهش جمعیت آفت موثر باشد.

وی در خصوص آثار این آفت بر جنگل ها گفت: این آفت برگخوار بوده و از تمام سطح برگ گیاهان مورد حمله تغذیه می کند، با حذف برگ ها فعالیت های تنفس، سوخت وساز و فتو سنتز در گیاهان مختل می شود؛ از طرفی درختان مورد حمله پس از مدتی مجددا شروع به رویش کرده و انرژی ذخیره شده در گیاه به مصرف می رسد و این فرایند منجر به تضعیف گیاهان مورد حمله می شود.

آهنگران تصریح کرد: گیاهان مورد حمله در اثر ضعف های متوالی به بعضی از قارچ های بیماریزا و سوسک های پوست خوار و چوب خوار مبتلا می شوند و وقوع آفت در چند سال متوالی می‌تواند آثار زیانباری را به دنبال داشته باشد.

وی در پایان گفت: در اثر اختلالات مختلف در تعادل اکوسیستم های جنگلی آفات بروز می‌کند، طبیعت به حالت خود کنترلی قادر به کنترل این عوامل است، همان گونه که در این مورد اخیر سرما و رطوبت سبب کنترل این آفت شده است.

در جنگل های 9.1 میلیون هکتاری شمال کشور که ۸۰ گونه درختی و ۵۰ گونه درختچه ای وجود دارد، بیش از 30 نوع آفت شناسایی شده که برخی گونه های ارزشمند نظیر ملج و شب خسب را در خطر انقراض قرار داده است.

کد خبر 1355348

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha